|
|
|
|
Motoszybowiec Duo Banjo - nie produkowane
Duo Banjo to dwumiejscowa i ulepszona konstrukcja popularnego motoszybowca
Opis konstrukcji
Motoszybowiec DUO BANJO jest nowym dwumiejscowym motoszybowcem mieszanej drewniano-laminatowej, sprawdzonej konstrukcji klasy ULL firmy ProFe, która od 1991r. wyprodukowała 207 kpl. motoszybowców. Prototyp oblatano w 2006 roku i na razie zostało wyprodukowanych 14 szt. Duo Banja, które zostały zamówione przez europejskich klientów. Motoszybowiec ten posiada certyfikat czeskiej LAA.
Kadłub - skorupa wykonana jest z kompozytów szklano-epoksydowych o dużej wytrzymałości, którą wzmocniono sklejkowymi przegrodami i usztywniającymi miejsca mocowania okuć skrzydeł, mocowania podwozia, ułożenia silnika i ratunkowego systemu spadochronowego Magnum 450.
Skrzydło - zastosowano profil SM701, który przechodzi w FX-60-126 , na końcach zastosowano winglety. Główny dżwigar jest typu skrzynkowego zamkniętego sklejonego ze sklejki lotniczej klejem Epoxy 371. Przednia część żeber wykonano ze styropianu o grubości 30mm, efektem czego jest bardzo lekka i sztywna konstrukcja, bo po pokryciu całości krawędzi natarcia sklejką lotniczą powstał skrzynkowy dżwigar zamknięty. Skrzydło jest wyposażone w lotki i hamulce aerodynamiczne na jego górnej powierzchni. Mocowanie do centropłata kadłuba zaprojektowano w dwu miejscach: dźwigara głównego i krawędzi odpływu. Pokrycie skrzydła wykonano z mocnej tkaniny poliestrowej, malowanej farbami akrylowymi.
Stery wysokości i kierunku typu "T", posiadają konstrukcję jak skrzydło.
Podwozie stałe, koła podwozia głównego są hamowane hamulcami tarczowymi i są nieamortyzowane. Rozmiar kół głównych to 400 x 100mm, rozstaw kół wynosi 720 mm, a rozmiar kółka ogonowego 140 x 30mm.
Kabina - zamykana, dwuosobowa, wyposażona w drążek klasycznej konstrukcji, pasy czteropunktowe. Sterowanie silnikiem mozliwe jest wyłącznie z miejsca pierwszego pilota (po prawej stronie). Hamulce sa umiejscowione na drążku. Tablica przyrządów jest wyposażona w standardowe przyrządy, radio, GPS według życzenia klienta.
Zasilanie - Energie elektryczną zapewnia akumulator 12V-14Ah, który jest ładowany przy pracy silnika. Odpowiada on za start, podnoszenie i opuszczanie silnika oraz jego pokryw.
Silnik - W Duo Banjo zabudowano dwucylindrowy, dwusuwowy silnik Rotax 447 SCDI 1V o mocy 29 kW, wyposażony w pasowy reduktor i rozrusznik elektryczny. Śmigło ma średnicę 1,4m i można je w schować w kadłubie w dowolnym momencie lotu aby uzyskać czysty opływowy kształt szybowca.
Wyposażenie podstawowe: wysokościomierz, wario, prędkościomierz, przechyłomierz, kompas, termometr i obrotomierz.
Podstawowe dane techniczne
Rozpiętość |
16,0m |
Długość |
7,35m |
Wysokość całkowita |
1,57m |
Powierzchnia skrzydła |
13,86m2 |
Wydłużenie skrzydła |
18,3 |
Prędkość minimalna |
64 km / h |
Prędkość przelotowa przy 5000 obr./min. |
110 km / h |
Prędkość maks. manewrowa |
130 km / h |
Prędkość maks. dopuszczalna |
175 km / h |
Doskonałość przy prędkości 100 km/h |
29 |
Długość startu przez 15m przeszkodę z sil. Rotax 447 SCDI o mocy 29 kW |
250 m |
Współczynik przeciążeń |
+ 4,4 / - 2,4 G |
Maksymalny ciężar samolotu do startu |
460 kg |
Maksymalny ciężar pilotów i paliwa |
200 kg |
Ciężar samolotu pustego |
250 kg |
Zbiornik paliwa aluminiowy |
26 l |
Galeria motoszybowca Duo Banjo
|
|