LZ Czeskie samoloty i balony
 
SportStar RTC
Eurostar SL+
Samba XXL
Lambada
Balony reklamowe
samoloty używane ultralekkie
samoloty używane sportowe
Śmigła lotnicze Woodcomp Propellers Ltd. oraz autoryzowany serwis śmigieł McCauleywarbirds samoloty historyczne oferta

Eurostar EV97

EV97 to dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy

EV 97 Eurostar ultralight

Historia samolotu

Istniejąca od 1970 roku firma Aerotechnik, zajmowała się od początku swego istnienia naprawami samolotów, produkcją części, modyfikacjami i modernizacjami samolotów. W 1996 roku firma Aerotechnik została sprywatyzowana i połączyła się z firmą Evektor. Eurostar EV-97 jest pierwszym własnym samolotem w pełni zaprojektowanym i wybudowanym przez firmę Evektor-Aerotechnik.

Prototyp został oblatany 31.05.1997. Samolot jest certyfikowany wg przepisów czeskich UL-2, słowackich ULL-1 i niemieckich BFU, dopuszczony do lotów dziennych VFR. Konstrukcja samolotu, wykonana z blach duralowych o grubości 0,4, 0,5 i 0,6 mm i nitowana nitami zamykanymi jednostronnie Avex/Avdel. Osiągi i cechy pilotażowe Eurostara stawiają go w światowej czołówce klasy samolotów ultralekkich.

Następne zamierzenia konstruktorów to rozwój tego samolotu w kierunku umożliwiającym certyfikację według wymagań przepisów JAR-VLA. Samolot posiada polski certyfikat w klasie Experimental. W 2002 roku wprowadzono do eksploatacji odmianę wyposażoną w aluminiowe pływaki produkcji amerykańskiej.

Kliknij aby zobaczyć powiększenie

Kliknij aby zobaczyć powiększenie
Kliknij aby zobaczyć powiększenie

Konstrukcja samolotu Eurostar EV97 umożliwia szybki montaż / demontaż skrzydeł dla potrzeb transportu
lub hangarowania na ograniczonej powierzchni.

Charakterystyka

Eurostar EV-97 to dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy. Jest to dolnopłat o konstrukcji metalowej, dwuczęściowej. Płat o profilu NACA 4415. Miejsca w kabinie załogi obok siebie. Usterzenie klasyczne, metalowe. Sterownice (drążki i pedały) zdwojone. Podwozie stałe z kołem przednim. Silnik Rotax 912 UL 2 o mocy (80 HP) lub 912 S UL 2 (100 HP).

Wyposażenie

Pakiet przykładowy: busola, prędkościomierz, zegar, zakrętomierz z chyłomierzem, wariometr, wysokościomierz, zespół kontroli silnika (obroty silnika, temperatura głowic cylindrów, temperatura oleju, ciśnienie oleju), paliwomierz, radiostacja z rozmównicą pokładową, możliwość zainstalowania GPS, pirotechniczny ratunkowy system spadochronowy dla całego samolotu Junkers Magnum Speed Soft Pack. Samolot może zostać wyposażony w zestaw urządzeń na życzenie Klienta.

Katalog fabrycznych malowań samolotu

Ściągnij katalog w wersji elektronicznej (pdf, 917 kB)

Dane techniczne samolotu EV 97

Rozpiętość 8,10 m
Cięciwa skrzydła 1,25 m
Powierzchnia nośna 9,84 m2
Długość 5,98 m
Szerokość kadłuba 1,04 m
Wysokość 2,34 m
Rozstaw podwozia 1,60 m
Gabaryty (skrzydła złożone) 6,15 x 2,5 x 1,75 m
Masa samolotu pustego 262 kg
Masa startowa maksymalna 450 kg
Współczynnik obciążeń +6/-3
Maksymalne obciążenie płata 45.7 kg/m2
Maksymalna masa bagażu 15 kg
Zbiornik paliwa 65 l
Silnik
Rotax 912
Rotax 912S
Moc silnika
80 KM
100 KM
Prędkość dopuszczalna, VNE(IAS)
270 km/h
270 km/h
Prędkośc maksymalna (IAS)
225 km/h
245 km/h
Prędkość przelotowa (IAS)
180 km/h
200 km/h
Prędkość minimalna (Vso)
65 km/h
65 km/h
Wznoszenie maksymalne
5,5 m/s
8 m/s
Długość startu
280 m
200 m
Długość lądowania
200 m
200 m
Pułap praktyczny
5000 m
5000 m
Średnie zużycie paliwa
11 l/h
14 l/h
Długotrwałość lotu
ok. 5 h
ok. 5 h
Zasięg
730 km
730 km

Galeria

ultralight ev97
ultralight ev97
 
Nowa zabudowa kabiny samolotów EuroStar / SportStar z urządzeniami Dynon Avionics i Garmin.
Nowa zabudowa kabiny samolotów EuroStar / SportStar z urządzeniami Dynon Avionics i Garmin.
 

Samoloty sprzedane w Polsce (wybrane)

ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
OK-KUR06 Rotax 912 ULS 100 HP, śmigło przestawiane hydraulicznie Kremen, system ratunkowy Junkers, radio, GPS Garmin 420, transponder B. King, sztuczny horyzont, żyrobusola
SP-YMK Rotax 912 80 HP, śmigło FITI przestawne na ziemi, system ratowniczy Junkers
SP-YBC Rotax 912 100 HP, hydraulicznie przestawne śmiglo Kaszpar, system ratowniczy Junkers
ultralight ev97
   
SP-YMH Rotax 912 100 HP, hydraulicznie przestawne śmiglo Kaszpar, system ratowniczy Junkers
   

Galeria 2006 - Próby wytrzymałościowe konstrukcji

ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97

Galeria 2005

ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
     
ultralight ev97
   
foto: Key Publishing/Today´s Pilot/Duncan Cubitt

Wersja szkoleniowa - Siły Powietrzne Rebubliki Czeskiej

ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97

EV97 model 2004 z pływakami

ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97

EV97 model 2004 z poszerzoną kabiną

ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97

Galeria - EV97 model 2004

ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97

ultralight ev97

Galeria - EV97 model 2003

ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97

Galeria - EV97 model 2002

ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
ultralight ev97
Foto: Jan Fridrich Jr. (Evektor, spol. s r.o.)

 

dźwigi magazynowe transportowe budowlane
Distar - przemysłowe technologie cięcia diamentowego
 

 

footer image left Przedsiębiorstwo "L-Z" mgr inż. Ladislav Zápařka • Kontakt: Tel. (+48 81) 75 15 708 • Fax: (+48 81) 75 15 702 • GSM: +48 604 946 395 • email: lz@lz.pl image footer right
L-Z, Świdnik - balony Kubicek na ogrzane powietrze, balony reklamowe, dmuchańce, balony stacjonarne. Bramy pneumatyczne, namioty reklamowe i ekrany reklamowe.
Lotnictwo Ultralekkie - mikroloty, samoloty ultralekkie, ULM, ULL, Samba, Lambada, Eurostar, SportStar.