|
Eurostar EV97
EV97 to dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy
Historia samolotu
Istniejąca od 1970 roku firma Aerotechnik, zajmowała się od początku swego istnienia naprawami samolotów, produkcją części, modyfikacjami i modernizacjami samolotów. W 1996 roku firma Aerotechnik została sprywatyzowana i połączyła się z firmą Evektor. Eurostar EV-97 jest pierwszym własnym samolotem w pełni zaprojektowanym i wybudowanym przez firmę Evektor-Aerotechnik.
Prototyp został oblatany 31.05.1997. Samolot jest certyfikowany wg przepisów czeskich UL-2, słowackich ULL-1 i niemieckich BFU, dopuszczony do lotów dziennych VFR. Konstrukcja samolotu, wykonana z blach duralowych o grubości 0,4, 0,5 i 0,6 mm i nitowana nitami zamykanymi jednostronnie Avex/Avdel. Osiągi i cechy pilotażowe Eurostara stawiają go w światowej czołówce klasy samolotów ultralekkich.
Następne zamierzenia konstruktorów to rozwój tego samolotu w kierunku umożliwiającym certyfikację według wymagań przepisów JAR-VLA. Samolot posiada polski certyfikat w klasie Experimental. W 2002 roku wprowadzono do eksploatacji odmianę wyposażoną w aluminiowe pływaki produkcji amerykańskiej.
|
|
|
Konstrukcja samolotu Eurostar EV97 umożliwia szybki montaż / demontaż skrzydeł dla potrzeb transportu
lub hangarowania na ograniczonej powierzchni.
|
Charakterystyka
Eurostar EV-97 to dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy. Jest to dolnopłat o konstrukcji metalowej, dwuczęściowej. Płat o profilu NACA 4415. Miejsca w kabinie załogi obok siebie. Usterzenie klasyczne, metalowe. Sterownice (drążki i pedały) zdwojone. Podwozie stałe z kołem przednim. Silnik Rotax 912 UL 2 o mocy (80 HP) lub 912 S UL 2 (100 HP).
Wyposażenie
Pakiet przykładowy: busola, prędkościomierz, zegar, zakrętomierz z chyłomierzem, wariometr, wysokościomierz, zespół kontroli silnika (obroty silnika, temperatura głowic cylindrów, temperatura oleju, ciśnienie oleju), paliwomierz, radiostacja z rozmównicą pokładową, możliwość zainstalowania GPS, pirotechniczny ratunkowy system spadochronowy dla całego samolotu Junkers Magnum Speed Soft Pack. Samolot może zostać wyposażony w zestaw urządzeń na życzenie Klienta.
Katalog fabrycznych malowań samolotu
Dane techniczne samolotu EV 97
Rozpiętość |
8,10 m |
Cięciwa skrzydła |
1,25 m |
Powierzchnia nośna |
9,84 m2 |
Długość |
5,98 m |
Szerokość kadłuba |
1,04 m |
Wysokość |
2,34 m |
Rozstaw podwozia |
1,60 m |
Gabaryty (skrzydła złożone) |
6,15 x 2,5 x 1,75 m |
Masa samolotu pustego |
262 kg |
Masa startowa maksymalna |
450 kg |
Współczynnik obciążeń |
+6/-3 |
Maksymalne obciążenie płata |
45.7 kg/m2 |
Maksymalna masa bagażu |
15 kg |
Zbiornik paliwa |
65 l |
Silnik |
Rotax 912 |
Rotax 912S |
Moc silnika |
80 KM |
100 KM |
Prędkość dopuszczalna, VNE(IAS) |
270 km/h |
270 km/h |
Prędkośc maksymalna (IAS) |
225 km/h |
245 km/h |
Prędkość przelotowa (IAS) |
180 km/h |
200 km/h |
Prędkość minimalna (Vso) |
65 km/h |
65 km/h |
Wznoszenie maksymalne |
5,5 m/s |
8 m/s |
Długość startu |
280 m |
200 m |
Długość lądowania |
200 m |
200 m |
Pułap praktyczny |
5000 m |
5000 m |
Średnie zużycie paliwa |
11 l/h |
14 l/h |
Długotrwałość lotu |
ok. 5 h |
ok. 5 h |
Zasięg |
730 km |
730 km |
Galeria |
|
|
|
Nowa zabudowa kabiny samolotów EuroStar / SportStar z urządzeniami Dynon Avionics i Garmin. |
Nowa zabudowa kabiny samolotów EuroStar / SportStar z urządzeniami Dynon Avionics i Garmin. |
|
Samoloty sprzedane w Polsce (wybrane) |
|
|
|
OK-KUR06 Rotax 912 ULS 100 HP, śmigło przestawiane hydraulicznie Kremen, system
ratunkowy Junkers, radio, GPS Garmin 420, transponder B. King,
sztuczny horyzont, żyrobusola |
SP-YMK Rotax 912 80 HP, śmigło FITI przestawne na ziemi, system
ratowniczy Junkers |
SP-YBC Rotax 912 100 HP, hydraulicznie przestawne śmiglo Kaszpar,
system ratowniczy Junkers |
|
|
|
SP-YMH Rotax 912 100 HP, hydraulicznie przestawne śmiglo Kaszpar,
system ratowniczy Junkers
|
|
|
Galeria 2006 - Próby wytrzymałościowe konstrukcji |
|
|
|
|
|
|
Galeria 2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto: Key Publishing/Today´s Pilot/Duncan
Cubitt |
Wersja szkoleniowa - Siły Powietrzne Rebubliki Czeskiej |
|
|
|
EV97 model 2004
z pływakami |
|
|
|
EV97 model 2004
z poszerzoną kabiną |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Galeria - EV97 model 2004 |
|
|
|
|
|
|
Galeria - EV97 model 2003 |
|
|
|
|
|
|
Galeria - EV97 model 2002
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Jan Fridrich Jr. (Evektor,
spol. s r.o.) |
|