|
ZLIN
ZLIN 242L
Samolot jest przeznaczony do: podstawowego i zaawansowanego treningu w cywilnych i wojskowych szkołach lotniczych, nauki i treningu w akrobacji, holowania szybowców i banerów reklamowych, treningu w lotach nocnych oraz IFR
Samolot może być wykorzystywany w kategoriach normalnych i akrobacyjnych, w granicach dopuszczalnego przeciążenia + 6 / - 3.5 g. Samolot posiada certyfikat w Republice Czeskiej, Kanadzie, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Australii, USA, Słowenii, Austrii, Liksemburgu, Belgii, Izraelu, Argentynie i Polsce.
Ogólny opis samolotu Z 242L jest jednosilnikowym, dwumiejscowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji, z fotelami umieszczonymi obok siebie. Jest napędzany silnikiem tłokowym TEXTRON LYCOMING AEIO-360-A1B6 z trójłopatowym śmigłem Muhlbauer MTV-9-B-C/C-188-18a z hydraulicznie regulowanym skokiem śmigła lub opcjonalnie ze śmigłem Hartzell HC-C3Yr-4BF/FC 6890. Samolot spełnia wymagania FAR PART 36 i ICOA Aneks 16, rozdział 10 dotyczące ograniczenia hałasu, bez konieczności ograniczania mocy silnika.
SILNIK |
Producent |
TEXTRON Lycoming, USA |
Typ |
AEIO-360-A1B6 |
MOC |
Maksymalna moc startowa (149 kW) |
200 KM |
2700 obr/min |
Maksymalna moc ciągła (149 kW) |
200 KM |
2700 obr/min |
Moc przelotowa 75% MC (112 kW) |
150 KM |
2450 obr/min |
Moc przelotowa 60% MC (97 kW) |
130 KM |
2350 obr/min |
ŚMIGŁO |
Producent |
MT Propeller Germany |
Hartzell Propeller, USA |
Typ |
MTV 9-B-C/C-188-18a |
HC-C3YR-4BF/FC 6890 |
Liczba łopat |
3 |
3 |
Średnica |
1880 mm |
1780 mm |
WYMIARY SAMOLOTU |
Rozpiętość skrzydeł |
9,34 m |
30,64 stóp |
Długość |
6,94 m |
22,77 stóp |
Wysokość |
2,95 m |
9,68 stóp |
Rozstaw kół |
2,33 m |
7,64 stóp |
ZUŻYCIE PALIWA (W warunkach określonych przez ISA) |
Maksymalne ciągłe zużycie paliwa |
61 l/h |
16,1 US gal/h |
Przelotowe 75% MC |
46,5 l/h |
12,3 US gal/h |
Przelotowe 65% MC |
36 l/h |
9,5 US gal/h |
WERSJA |
NORMALNA |
AKROBACYJNA |
PRĘDKOŚCI |
Maksymalna prędkość |
321 km/h |
125 kt (węzłów) |
236 km/h |
127 kt |
Przelotowa 75% MC |
207 km/h |
112 kt |
209 km/h |
113 kt |
Przelotowa 65% MC |
176 km/h |
95 kt |
185 km/h |
100 kt |
Prędkość przeciągnięcia |
93 km/h |
50 kt |
87 km/h |
47 kt |
Max prędkość wznoszenia |
4,25 m/s |
850 ft/min |
5,5 m/s |
1080 ft/min |
Dopuszczalny współczynnik przeciążenia |
+ 3,8 g / - 1,5 g |
+ 6 g / - 3,5 g |
DŁUGOŚĆ DROGI STARTU (Warunki startowe określone przez ISA) |
Rozbieg |
266 m |
873 ft |
210 m |
689 ft |
Długość startu na przeszkodę do 15 m (50 ft) |
565 m |
1854 ft |
450 m |
1476 ft |
DŁUGOŚĆ DROGI LĄDOWANIA |
Dobieg |
265 m |
870 ft |
245 m |
805 ft |
Długość lądowania nad przeszkodą 15 m (50 FT) |
540 m |
1770 ft |
500 m |
1640 ft |
ZASIĘG (Wysokość 2000 m, 6560 ft) |
65% mocy silnika |
935 km |
504 NM |
424 km |
229 NM |
58% mocy silnika |
1056 km |
570 NM |
495 km |
267 NM |
PUŁAP |
Pułap praktyczny |
4500 m |
14764 ft |
4800 m |
15748 ft |
MASA |
Masa własna |
730 kg |
1609 lbs |
730 kg |
1609 lbs |
Maksymalna masa startowa |
1090 kg |
2400 lbs |
970 kg |
2140 lbs |
Załoga: 2 pilotów |
200 kg |
441 lbs |
200 kg |
441 lbs |
Bagaż: komora kabinowa |
20 kg |
44 lbs |
- |
- |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKÓW |
Główne zbiorniki paliwa |
2 x 60 l |
2 x 16 US gal |
2 x 60 l |
2 x 16 US gal |
Pomocnicze zbiorniki paliwa |
2 x 50 l |
2 x 13 US gal |
- |
- |
Zbiornik rozchodowy |
5 l |
1,3 US gal |
5 l |
1,3 US gal |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA OLEJU |
Pojemność zbiornika oleju (Silnik) |
8 l |
7,5 US qts |
6 l |
5,7 US qts |
Galeria ZLIN 242L
ZLIN 143L/LSi
Samolot jest przeznaczony do: podstawowej i zaawansowanej nauki pilotażu w cywilnych i wojskowych szkołach lotniczych, holowania szybowców lub reklam, lotów nocnych oraz IFR, lotów patrolowych (także nad morzem), przewozów pasażerskich, lotów biznesowych, sportowych lub rekreacyjnych.
Samolot może być wykorzystywany w kategoriach normalnych albo użytkowych, z ograniczeniem współczynnika przeciążenia w zakresie +4,4 /-1,76 g. Samolot posiada certyfikat w Republice Czeskiej, USA, Słowacji, Szwajcarii, Bułgarii, Niemczech, Austrii i Polsce. Ogólny opis samolotu Z 143 L jest jednosilnikowym, czteromiejscowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji. Fotele umieszczono w układzie 2 + 2.
Napęd stanowi silnik tłokowy TEXTRON LYCOMING typu O-540-J3A5 z trójłopatowym śmigłem typu Muhlbauer MTV-9-B/195-45a z hydraulicznym systemem sterowania skokiem łopat. Samolot spełnia bardzo surowe szwajcarskie przepisy dotyczące ograniczenia hałasu i jest zarejestrowany w najniższej klasie D.
Producent |
TEXTRON Lycoming, USA |
Typ |
O-540-J3A5 |
MOC |
Maksymalna moc startowa (175 kW) |
235 KM |
2400 obr/min |
Maksymalna moc ciągła (175 kW) |
235 KM |
2400 obr/min |
Moc przelotowa 75% MC (130 kW) |
175 KM |
2200 obr/min |
Moc przelotowa 60% MC (104 kW) |
140 KM |
2000 obr/min |
ŚMIGŁO |
Producent |
MT Propeller Lycoming, Germany |
Typ |
MTV 9-B/195-45a |
Liczba łopat |
3 |
Średnica |
1950 mm |
WYMIARY SAMOLOTU |
Rozpiętość skrzydeł |
10,14 m |
33,25 stóp |
Długość |
7,58 m |
24,86 stóp |
Wysokość |
2,91 m |
9,55 stóp |
Rozstaw kół |
2,44 m |
8,00 stóp |
ZUŻYCIE PALIWA (W warunkach określonych przez ISA, okreslone przez producenta silnika) |
Maksymalne ciągłe zużycie paliwa |
74 l/h |
19,5 US gal/h |
Przelotowe 75% MC |
53 l/h |
14,0 US gal/h |
Przelotowe 65% MC |
38 l/h |
10,0 US gal/h |
WERSJA |
NORMALNA |
UŻYTKOWA |
PRĘDKOŚCI |
Maksymalna prędkość |
262 km/h |
141 kt (węzłów) |
267 km/h |
144 kt |
Przelotowa 75% MC |
232 km/h |
125 kt |
235 km/h |
127 kt |
Przelotowa 60% MC |
209 km/h |
113 kt |
216 km/h |
117 kt |
Prędkość przeciągnięcia (IAS, klapy 370) |
100 km/h |
54 kt |
90 km/h |
49 kt |
Max prędkość wznoszenia |
4,9 m/s |
964 ft/min |
7,4 m/s |
1023 ft/min |
Dopuszczalny współczynnik przeciążenia |
+ 3,8 g / - 1,5 g |
+ 6 g / - 3,5 g |
DŁUGOŚĆ DROGI STARTU (Warunki startowe określone przez ISA) |
Rozbieg |
295 m |
970 ft |
170 m |
558 ft |
Długość startu na przeszkodę do 15 m (50 ft) |
640 m |
2100 ft |
450 m |
1477 ft |
DŁUGOŚĆ DROGI LĄDOWANIA |
Dobieg |
380 m |
1247 ft |
305 m |
1000 ft |
Długość lądowania nad przeszkodą 15 m (50 FT) |
465 m |
2510 ft |
590 m |
1936 ft |
ZASIĘG (Wysokość 3030 m, 10000 ft) |
65% mocy silnika |
1070 km |
578 NM |
506 km |
273 NM |
58% mocy silnika |
1314 km |
709 NM |
570 km |
308 NM |
Maksymalna długotrwałość lotu (58% mocy silnika) |
6h 14' |
- |
2h 47' |
- |
PUŁAP |
Pułap praktyczny |
4170 m |
13681 ft |
5700 m |
18701 ft |
MASA |
Masa własna |
850 kg |
1847 lbs |
850 kg |
1874 lbs |
Maksymalna masa startowa |
1350 kg |
2976 lbs |
1080 kg |
2380 lbs |
Załoga: 2 pilotów, |
200 kg |
441 lbs |
200 kg |
441 lbs |
PAX: 2 pasażerów |
200 kg |
441 lbs |
- |
- |
Bagaż: umieszczony z tyłu |
60 kg |
132 lbs |
- |
- |
Bagaż: umieszczony w kabinie |
20 kg |
44 lbs |
- |
- |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKÓW |
Główne zbiorniki paliwa |
2 x 61 l |
2 x 16,1 US gal |
2 x 61 l |
2 x 16 US gal |
Pomocnicze zbiorniki |
2 x 51 l |
2 x 13,4 US gal |
- |
- |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA OLEJU |
Pojemność zbiornika oleju (Silnik) |
11,4 l |
12 US qts |
7,6 l |
8 US qts |
Galeria ZLIN 143L/LSi
|