|
|
|
|
Wiatrakowiec Skywalk CG165
Wiatrakowiec Skywalk CG165 jest unikalną konstrukcją lotniczą
Czym są wiatrakowce ?
Wiatrakowce (czasem zwane autożyro) na pierwszy rzut oka kojarzą się ze śmigłowcami. Wiatrakowce są jednak wiropłatami, których wirnik nośny obraca się jedynie dzięki samoistnej autorotacji i nie korzysta on z żadnego napędu silnikowego. Podczas startu pilot rozkręca wirnik nośny (prerotacja) do ok. 200 obr./min. a śmigło pchające, popycha wiatrakowiec do przodu. To z kolei podtrzymuje samoistne obroty wirnika nośnego. Po około 40-50 metrach rozbiegu siła nośna wytworzona na wirniku nośnym unosi wiropłat.
Warunkiem lotu wiatrakowca jest ciągły nadmuch strugi powietrza na wirnik nośny. Cechą użytkową każdego wiatrakowca jest to, że nie może on wykonać swobodnego zawisu, latać na boki i do tyłu jak śmigłowiec. Dla laika wiatrakowiec wygląda niczym śmigłowiec, latający wyłącznie do przodu jak zwykły samolot. Start i lądowanie wygląda tak jak w przypadku samolotów.
Wirnik nośny umożliwia lot wiatrakowca w górę i w dół oraz przechyly kadłuba w lewo i w prawo. Umieszczony za kabiną silnik ze śmigłem pchającym umożliwia lot do przodu. Bez pracy silnika i śmigła pchającego wiatrakowiec nie może się wznosić ani przyspieszać, ale samoistna autorotacja umożliwia pełną kontrolę nad lotem i bezpieczne lądowanie. Wiatrakowiec charakteryzuje się właściwościami STOL (krótki start i lądowanie) oraz unikalnymi właściwościami pilotażowymi. Latanie nim jest proste i przyjemne pod warunkiem dobrej znajomości i przestrzegania ograniczeń wiatrakowca.
Ogromną zaletą jest fakt, że w porównaniu ze śmigłowcami są one wielokrotnie tańsze w budowie i eksploatacji. Wiatrakowiec mozna też zbudować z dostępnych kitów w warunkach amatorskich.
Wiatrakowce firmy Proair a.s.
Firma Proair a.s. została zalożona w 2003 r. w Pradze. Głównym zadaniem było uruchomienie komercyjnej produkcji wiatrakowców, które od 10 lat były budowane przez zespół amatorów. Po wybudowaniu kilku amatorskich prototypów, zdecydowano o stworzeniu profesjonalnej firmy z niezbędnym kapitałem i silnym zapleczem techniczno-handlowym.
W 2003 r Proair rozpoczął produkcję nowego typu małego, mobilnego wiatrakowca nowej generacji. 2004 rok upłynął na wybudowaniu prototypowej serii i zdobycia niezbędnych certyfikatów LAA. Rok 2005 to rozpoczęcie sprzedaży wiatrakowca Skywalk GL-165.
Skywalker GL165
Wiatrakowiec Skywalk GL 165 jest przystosowany jak do lotów sportowych, turystycznych i na potrzeby służb do lotów patrolowych, transportowych itd. W celu podwyższenia bezpieczeństwa Proair zastosowało spadochronowy system ratunkowy Junkers. System montowany jest na życzenie klienta na wirniku głównym wiatrakowca.
Dane o locie są pokazywane na dotykowym ekranie LCD, pokazującym wszystkie niezbędne parametry lotu (szybkość, wysokość, wariometr, kierunek lotu, pozycję GPS ) jak i parametry pracy silnika (stan paliwa, temperatura oleju, powietrza, głowic itd.).
System sterowania wiatrakowca kontroluje wszystkie parametry lotu. Jeżeli zmierzone wartości zbliżają się ku wartosciom granicznym, pilot zostanie powiadomiony o niebezpieczeństwie sygnałem dźwiękowym i zostanie mu wskazane prawidłowe rozwiązanie danego problemu.
Dzieki zastosowaniu materiałów wysokiej jakości, nie są wymagane przeglądy i ekspertyzy podczas codziennego użytkowania. Czynności eksloatacyjne ograniczają się do uzupełnienia oleju, plynów eksploatacyjnych i paliwa (benzyny bezołowiowej 95).
Zalecamy przeprowadzenie corocznego przeglądu u przeszkolonego mechanika lub u producenta. Każdy wiatrakowiec jest budowany na indywidualne zamówienie klienta, który przed odbiorem maszyny przechodzi 4-tygodniowe szkolenie na koszt producenta.
Historia wiatrakowców
|
Te niezwykle ciekawe konstrukcje lotnicze mają swoje początki w latach dwudziestych. Konstruktorem pierwszego wiropłata był hiszpański inżynier lotniczy Juan de la Cierva. Po wielu póbach udało mu się skonstruować statek latający niewrażliwy na przeciągnięcie.
Do II wojny światowej powstało kilkadziesiąt ciekawych konstrukcji, wśród nich kilka bezsilnikowych - holowanych za samochodem lub łodzią podwodną. W czasie wojny używano wiropłatów w hitlerowskiej Kriegsmarine na U-bootach, a w brytyjskim RAF-ie jako środek rozpoznania nawodnego. Szybki rozwój śmigłowców skutecznie zahamował te prace. W latach 50 i 60 tych skonstruowano z USA i ZSRR kilka udanych konstrukcji, jednak nigdy nie były one sukcesem komercyjnym - wiatrakowce na ponad 40 lat poszły w zapomnienie. |
Obecnie liczba amatorskich wiatrakowców wzrasta na świecie w szybkim tempie. NASA prowadzi intensywne badania nad wdrożeniem do produkcji taniego, osobistego wiatrakowca mogącego zastąpić samochód na dystansach do 750 km
Wiropłaty w Polsce
Wiropłaty są budowane na całym świecie, także w Polsce. Ze względu na obecną sytuację lotnictwa ultralekkiego i przepisy, zajmują się tym wyłącznie ambitni hobbyści.
Cena
Cena wiatrakowca w wersji podstawowej wynosi 79.000 Euro (cena zawiera czeski VAT w wysokości 19%)
Dane techniczne wiatrakowca Proair Skywalk GL 165
Osiągi |
1 osoba |
2 osoby |
Prędkość maksymalna osiągana |
227 km/h |
216 km/h |
Predkość maksymalna zalecana |
180 km/h |
180 km/h |
Prędkość ekonomiczna |
100 - 150 km/h |
100 - 150 km/h |
Wznoszenie |
6 m/s |
3 m/s |
Zużycie paliwa |
ok. 12 l/h |
ok. 14 l/h |
Długość startu |
do 40 m |
do 60 m |
Długość lądowania |
0-10 m |
0-20 m |
Masa startowa |
450 kg |
Moc silnika |
165 KM |
Pułap |
3000 m |
Pojemność zbiornika paliwa |
60 litrów |
Średnica wirnika nośnego |
9.00 m |
Średnica śmigła pchającego |
1700 mm |
Hamulec kół |
tarczowy - hydrauliczny |
Hamulec wirnika |
tarczowy - hydrauliczny |
Mechanizm prerotacji wirnika nośnego |
hydrauliczny |
Galeria
|
|